MEDIA ARCHIVE


    ' '
  • Λογική Μεγάλου Σχήματος
  • Λογική Μεγάλου Σχήματος
  • Λογική Μεγάλου Σχήματος
  • Λογική Μεγάλου Σχήματος
  • Λογική Μεγάλου Σχήματος
  • Λογική Μεγάλου Σχήματος

Λογική Μεγάλου Σχήματος


Σε καιρούς έξαρσης του παραλογισμού, καλούμεθα να στήσουμε οδοφράγματα λογικής. Αντλώντας έμπνευση από επιλεγμένα αποσπάσματα του Ιμμάνουελ Καντ και του Εγέλου, συνεπικουρούμενοι από ένα post-punk κείμενο του Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη, και από στίχους του Νίκου Καρούζου, οι καλλιτέχνες καλούνται να δημιουργήσουν έργα γεωμετρικής λογικής. Ο τίτλος της ομαδικής αυτής παρουσίας στο φετινό Back to Athens είναι, ακριβώς, ο τίτλος της τελευταίας ποιητικής συλλογής που εξέδωσε ο Καρούζος.

«Αρκετά»! Sufficit! Ιδού τα τελευταία λόγια, εν προκειμένω η τελευταία λέξη, και μετά η τελευταία πνοή. Πριν από 219 χρόνια, μια Κυριακή του 1804, στις 12 Φεβρουαρίου. Ο Χέγκελ είναι πανκ, ο Ιμμάνουελ Καντ είναι beatnik και ροκ-εντ-ρολλ. Ο Χέγκελ μάς βγάζει στους δρόμους, ο Καντ είναι ο δρόμος, και όχι μόνον ο έξω δρόμος, αλλά και ο μέσα, το μύχιο σοκάκι, η έσω λεωφόρος. «Η νύχτα είναι υψηλή, η μέρα ωραία», αποφαίνεται στις Παρατηρήσεις για το συναίσθημα του ωραίου και του υψηλού. Είναι πασίγνωστη η ωρολογιακή ακρίβειά του, ένα τέχνασμα ενδεχομένως άρσης της φθοράς, αποδυνάμωσης του Μέγιστου Τελετάρχη, του Χρόνου. Διά της υπερβολής καταργείς έναν δυνάστη. Οι κάτοικοι του Κένιγκσμπεργκ διόρθωναν τα ρολόγια τους όταν έβλεπαν τον φιλόσοφο να βγαίνει για τον απογευματινό περίπατό του, τόση και τέτοια ακρίβεια. Στο τέλος της ζωής του εξηγούσε τα πάντα με τον ηλεκτρισμό. Μας πληροφορεί ο εξαίσιος Thomas de Quincey ότι μιαν αλλόκοτη θνησιμότητα που έπληξε «τις γάτες της Βιέννης, της Βασιλείας, της Κοπεγχάγης, και άλλων, πολύ απομακρυσμένων μεταξύ τους τόπων», την απέδωσε στον ηλεκτρισμό. Ομοίως, κάποιους έντονους πονοκεφάλους του. Είχε γράψει, λένε, στο σημειωματάριό του: «Όχι άλλη υποταγή στον πανικό του σκότους», ενώ δεν δίστασε να χρηματοδοτήσει τις σπουδές του παραδίδοντας ιδιωτικά μαθήματα και κερδίζοντας στοιχήματα στο μπιλιάρδο. Για τον άνθρωπο με αιματώδη ψυχική ιδιοσυγκρασία επισημαίνει ότι έχει κυρίαρχο το αίσθημα του ωραίου. «Όταν δεν είναι χαρούμενος, είναι δύσθυμος και δεν γνωρίζει καλά την ευχαριστημένη ησυχία. Η ποικιλία είναι ωραία και αυτός αγαπά τη μεταβολή. Αναζητεί τη χαρά μέσα του και γύρω του, ευθυμεί με τους άλλους και είναι καλός στη συντροφιά». Ένας συγκαιρινός, μέγας νους και άνθρωπος επίσης, ο Herder, έγραψε για τον Καντ: «Το μέτωπό του, φτιαγμένο για τη σκέψη, ήταν μια εστία ακατάλυτης ευθυμίας και χαράς, η πιο βαθύνους ομιλία έρρεε από τα χείλη του, αστείο, πνεύμα και φαιδρότητα ήταν κτήματά του, και η διδακτική του παράδοση ήταν η πιο διασκεδαστική συναναστροφή […] Ενθάρρυνε και πίεζε με ευχάριστο τρόπο τους άλλους να σκέφτονται μόνοι τους, ο δεσποτισμός ήταν ξένος στο πνεύμα του. Αυτός ο άνθρωπος, του οποίου το όνομα καλώ με τη μέγιστη ευγνωμοσύνη και εκτίμηση είναι ο Ιμμάνουελ Καντ». Εμένα, από την αρχή μου έκανε έντονη εντύπωση, και λίαν γόνιμη, η φράση «μία άλγεβρα της χρήσης του λόγου», που ναι μεν μου θύμιζε William S. Burroughs, αλλά που είχε να κάνει με το πώς έβλεπαν το καντιανό σύστημα οι μελετητές στις αρχές του 20ού αιώνα.

Γιώργος-Ίκαρος Μπαμπασάκης

Ή ίδέα τῆς ζωῆς άφορᾶ ἕνα άντικείμενο τόσο συγκεκριμένο καί, ἂν θέλετε, τόσο πραγματικό, ὥστε μέ αὐτήν μπορεῖ νά φαίνεται νά ὑπερβαίνουμε τὸ πεδίο τῆς λογικῆς, ἔτσι ὅπως τήν φανταζόμαστε συνήθως. Ἂν βέβαια ή λογική ἦταν νά περιέχει μόνο κενές, νεκρές μορφές σκέψης, δἑν θά μποροῦσε γενικά νά γίνει μέσα της λόγος γιά κανένα περιεχόμενο ὅπως ὴ ἰδέα ἢ ὴ ζωή. Ἂν ὴ ἀπόλυτη ἀλήθεια εἶναι, ὅμως, τὸ ἀντικείμενο τῆς λογικῆς, καί ὴ ἀλήθεια ὑπάρχει ὡς τέτοια οὐσιαστικά στήν γνώση, θά ἔπρεπε τοὐλάχιστον νά πραγματευτοῦμε μέσα της τήν γνώση. Έγελος, Λογική (μτφρ. Γιώργος Φαράκλας).
Ἡ ζυγαριά τῆς νόησης δὲμ εἶναι ἐντελῶς ἀμερόληπτη, καὶ ἕνας βραχίονάς της ἐπιγράφεται: ἐλπίδα τοῦ μέλλοντος. Καντ, Όνειρα (μτφρ. Κώστας Ανδρουλιδάκης).

Καλλιτέχνες: Κώστας Τσώλης, Ευφροσύνη Μυτιληναίου, Νίκος Παπαδημητρίου, Βασίλης Γεροδήμος, Ελένη Μπαμπασάκη, Παντελής Χανδρής, Νίκος Ναυρίδης, Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Katarzyna Wojtczak, Uli Schueppel.

Συνομιλούν οι: Γιώργος Φαράκλας (καθηγητής πολιτικής φιλοσοφίας στο Πάντειο), Σπύρος Τέγος (λέκτορας νεότερης φιλοσοφίας στο τμήμα Φ.Κ.Σ. του πανεπιστημίου Κρήτης), Νικήτας Σινιόσογλου (εντεταλμένος ερευνητής στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών), και Γιάννης Κοιλής (μεταφραστής & συγγραφέας) θα συνομιλήσουν με τον επιμελητή, και μεταξύ τους, για την επιτακτικότητα της λογικής στους καιρούς μας.

Απαγγελία: Πέρης Μιχαηλίδης (ηθοποιός) απαγγέλλει από τη Λογική Μεγάλου Σχήματος του Νίκου Καρούζου, καθώς και επιλεγμένα αποσπάσματα του Ιμμάνουελ Καντ και του Εγέλου.

Η έκθεση «Λογική Μεγάλου Σχήματος» σε επιμέλεια Γιώργου-Ίκαρου Μπαμπασάκη πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Back to Athens 10: Geometry of racional, a review.


Το Back to Athens 10 International Art Meeting | 2023: Geometry of racional επιμελούνται οι:
Γιώργος Γεωργακόπουλος, Φωτεινή Καπίρη, Christian Rupp.

APART Art Research and Applications [Διοργάνωση]
Υποστήριξη και συμμετοχή:
Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού ΥΠΠΟΑ [Οικονομική Υποστήριξη & Αιγίδα για την ενότητα «Glorious Elements/Plastic Kisses»], Δήμος Αθηναίων [Αιγίδα], Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα, Υπουργείο Πολιτισμού της Αυστρίας (Bundesministerium für Kunst, Kultur, öffentlichen Dienst und Sport), ZOIA, Land Tirol, Τσέχικο Κέντρο Αθήνας, CHEAPART, ARTmART, Modular expansion, Συμμετοχή πολιτιστικού προγράμματος: Athens Intersection Cultural Program.

Back to Athens 10 International Art Meeting | 2023: Geometry of racional
Μέγαρο Ησαΐα
Πατησίων 65 & Ιουλιανού, Αθήνα, 104 33

Εγκαίνια: Τετάρτη, 28 Ιουνίου, 2023, 16:00 - 22:00
Διάρκεια: 28 Ioυνίου - 2 Ιουλίου, 2023
Ώρες: Τετάρτη – Παρασκευή 16:00 - 22:00, Σάββατο – Κυριακή 12:00 – 22:00