MEDIA ARCHIVE


    ' '
  • Micro Worlds
  • Micro Worlds
  • Micro Worlds
  • Micro Worlds
  • Micro Worlds
  • Micro Worlds

Micro Worlds


Τα Microworlds αποτελούνται απο 10 αυτόνομες ετεροτοπίες, που διαφέρουν από τον καθημερινό χρόνο και χώρο, αποτελώντας εννοιολογικά πεδία έντονης πολυπλοκότητας και συμβολισμού. Φανταστικοί κόσμοι και στιγμές της καθημερινής ζωής μπλέκονται με στοιχεία του αστικού και του φυσικού τοπίου. Μπαίνουν στο μικροσκόπιο και δημιουργούν ένα εικαστικό «καλειδοσκόπιο», προσφέροντας πολλαπλές πιθανότητες ως προς την ερμηνεία τους.

Αντιγόνη Καψάλη


Επιμέλεια-Κείμενο: Αντιγόνη Καψάλη

Καλλιτέχνες: Δήμητρα Εξάρχου, Έλλη Κυριαζή, Σοφία Κυριακού, Αννέτ Λάουξ, Δήμητρα Οικονόμου, Αθανασία Παπατζέλου, Ελένη Σαρλή, Ζωή Σεϊτάνη, Θεοδώρα Τσιάτσιου, Βιβή Τσιόγκα.

Στη σειρά «Σύγχρονες Αγιογραφίες» της Αννέτ Λάουξ, αρχικά φτιαγμένες με ψαλίδι και κόλλα, η καλλιτέχνης προχώρησε στην αποδόμηση και την ανασύνθεση καθημερινών και αναγνωρίσιμων προσώπων, φωτίζοντας πτυχές της ύπαρξής τους. Το φαντασιακό επίπεδο ενώνεται με το πραγματικό σε αξιοσημείωτες συνθέσεις. Οδηγεί παράλληλα την δικιά μας οπτική στο παιχνίδι της σύνθεσης και του εικαστικού αποτελέσματος. Τα πρόσωπα αποκτούν καινούργιες μορφές και ζωντανεύουν, οδηγωντας μας σε ένα ονειρικό και συγκλονιστικό ταξίδι στον χώρο των ανθρώπινων συναισθημάτων. Πέρα απο τη γοητεία για το θέατρο και το ψυχόδραμα, η δουλειά της εμπνέεται από τη θεωρία των αρχετύπων του Carl Jung και τα πρωτοποριακά κολάζ της Hannah Höch και του John Stezaker.

Για την Αθανασία Παπατζέλου στη σειρά «Splash», το μπάνιο ως σύμβολο της κάθαρσης αποτελεί έναν ιερό χώρο όπου μπορούμε να ξεπλύνουμε όχι μόνο την βρωμιά του σώματος, αλλά να καθαρίσουμε το μυαλό και την ψυχή απο τα καταπιεσμένα συναισθήματα που μας βαραίνουν. SPLASH είναι ο ήχος του νερού, ο ήχος της σταγόνας, μιας μικρογραφίας της κάθαρσης.

Στη σειρά έργων «Paradox of Geology» της Ελένης Σαρλή συναντούμε όντα σε φυσικό χώρο που αλληλεπιδρούν με στοιχεία του περιβάλλοντος τους,ζώα, φυτά, αντικείμενα. Τα έργα περιγράφουν μια συνύπαρξη όντων όχι πάντα ομαλή και αρμονική.Η συμβίωση καθώς και οι καθημερινές συνήθειές τους, μοιάζει κάποιες φορές άβολη, ακαθόριστη και αφύσικη, εκπέμποντας μια απειλητική ατμόσφαιρα. Ζώντας στον μικρόκοσμο μας βιώνουμε παράδοξα συμβάντα στην προσπάθεια να συμπορευθούμε,να αναπτυχθούμε και να ενωθούμε με την γη.

Οι καρδιές της Βιβής Τσιόγκα στη σειρά «Milagros» είναι επηρεασμένες από τα μεξικάνικα milagros και από τις καθολικές ιερές καρδιές. H διάθεσή της ήταν να δώσει ένα ποπ τόνο,διατηρώντας τα έντονα χρώματα, τα γνωστά σύμβολα όπως φτερά, ιερή φλόγα,το μάτι του Θεού (ή μάτι προστασίας), και να παίξει με διάφορα και αντιφατικά υλικά. Οι καρδιές της διατηρούν τον αρχικό τους ρόλο, δημιουργώντας έναν συναισθηματικό μικρόκοσμο καλοσύνης, με βασικά γνωρίσματα του, την αγάπη και την προστασία.

Η Δήμητρα Οικονόμου στο «Zoom in» προσεγγίζει την έννοια του μικρόκοσμου, ως μια φευγαλέα λεπτομέρεια σε έναν τεράστιο κόσμο. Ένα τυχαίο zoom in σε ένα γκράφιτι στο δρόμο που είναι εφήμερο, έχει τη δύναμη να παραμείνει στο μυαλό του περαστικού που είναι συχνός δέκτης τέτοιων καθημερινών εικόνων. Η ίδια λεπτομέρεια την επόμενη μέρα μπορεί να πάψει να υπάρχει. Ένα άλλο πέρασμα, ενός διαφορετικού μοτίβου συμπεριφορών και καταστάσεων θα προσθαφαιρέσει στοιχεία. Δημιουργείται ένας κύκλος, ένα νέο γκράφιτι θα γεννηθεί ως ένας νέος εφήμερος μικρόκοσμος.

Τα πλάσματα «Creatures” της Θεοδώρας Τσιάτσιου είναι εμπνευσμένα από το μινώταυρο του Πικάσο, αυτό το επαναστατικό, ανθεκτικό και γεμάτο σεξουαλική ενέργεια ζώο, που πάντα αντιστέκεται στον επιτιθέμενο με τεράστια φυσική δύναμη. Σε μερικά πλάσματα τονίζονται λειτουργίες και μέρη του σώματος, όπως η εγκυμοσύνη, τα γεννητικά όργανα, χάνοντας τα όρια ανάμεσα στο θηλυκό και το αρσενικό. Το κόκκινο χρώμα στο οποίο βαπτίστηκαν τα πλάσματα, παραπέμπει στο αίμα ως το πρωταρχικό σύμβολο ζωής (έμμηνος ρύση, τοκετός, πλακούντας) αλλά και στο θάνατο. Τα πλάσματα πιστεύουν σε ένα καλύτερο αύριο, χωρίς ρατσισμό, ομοφοβία, σεξισμό και κυριαρχία της πατριαρχίας.

Η Σοφία Κυριακού συμμετέχει με μια σειρά από αφίσες με τίτλο «Αφίσες για μια φανταστική καμπάνια», κεντρικό θέμα, ένα μικροπλαστικό που παραπέμπει σε αρχαιολογικό εύρημα και επιλέχθηκε για μια φανταστική καμπάνια και έχει την αισθητική παλαιότερων διαφημίσεων του ΕΟΤ, σε ρόλο τουριστικού marketing για έναν ιδανικό προορισμό. Η καμπάνια έχει ειρωνικό χαρακτήρα και σχολιάζει την ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση των αιγιαλών, των φυσικών πόρων και την παραγωγή της πλαστικής ρύπανσης από την "βαριά βιομηχανία" του τουρισμού.

Η ενότητα «Εικονική Συμβίωση» της Δήμητρας Εξάρχου αποτελεί ένα σχόλιο στη σύγχρονη κοινωνία και τη θέση του ανθρώπου - πολίτη μέσα σ’ αυτή. Οι χρωματικές υφές και οι ακραίοι συνδυασμοί των χρωματικών επιφανειών, επελέγησαν, ώστε να παραπέμπουν άμεσα σε μια βιομηχανική και προσομοιωτική πραγματικότητα, που έχει υποκαταστήσει την απλή καθημερινότητα. Το φανταχτερό παραγκωνίζει την καθημερινή οπτική και με τον κραυγαλέο του τρόπο αποσυντονίζει το θεατή από την ανθρωποκεντρικότητα του έργου, που ωστόσο αποτελεί το πιο ισχυρό αίτημά του.

Τα θέματα των έργων της σειράς «My imaginary gardens» της Έλλης Κυριαζή είναι αποσπάσματα κήπων, «ματιές» από ένα μεγαλύτερο σύνολο που αποκόπτονται και δημιουργούν αυτοτελή έργα. Σε κάθε ένα από αυτά προσθέτονται στοιχεία υπαρκτά ή μη και έτσι δημιουργούνται καινούργιες εικόνες που στην πραγματικότητα μπορεί και να μην υπάρξουν ποτέ. Μικροί κήποι, κήποι της φαντασίας. Οι κήποι είναι ζωγραφική με ακρυλικά σε χαρτόνι και τα στοιχεία είναι collage φύλλων αλουμινίου πάνω σε plexiglass.

Στα έργα της Ζωής Σεϊτάνη με τίτλο «Λύκοι και ʼνθρωποι» συνυπάρχουν σε αινιγματικά περιβάλλοντα. Οι λύκοι εμφανίζονται ως μικρές τυποποιημένες φόρμες, δίχως ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, σαν αρχέγονα σύμβολα του Υπερ εγώ. Οι άνθρωποι είναι ανέκφραστοι, αφελείς, ανυποψίαστοι και παραδομένοι με απουσία δράσης. Λύκοι και άνθρωποι κινούνται σε μικρόκοσμους, σε ένα παιχνίδι αναμέτρησης ισχύος, όπου οι άνθρωποι κατατρέχονται από τους φόβους, τις ενοχές και τους προσωπικούς τους εφιάλτες από τη στιγμή της γέννησης τους και για όλο το μήκος της ζωής.

Στο πλαίσιο της έκθεσης «Microworlds» παρουσιάζεται η περφόρμανς «RECONSTRUCTION» της Ράνια Καπετανάκη. Η καλλιτέχνης διερευνά το ζήτημα της μνήμης ως συγκροτητικός για το υποκείμενο παράγοντας. Επιχειρεί την ανασύσταση της προσωπικής της ιστορίας, σε ένα συνειδητό ανάλογο του μηχανισμού της μνήμης. Σε αυτή τη διαδικασία, φωτογραφίες από τη ζωή της χρησιμοποιούνται ως υλικές αποτυπώσεις των αναμνήσεών της. Τις επιχρωματίζει επιλέγοντας πλέον συνειδητά ποιες θα κρατήσει κ πώς θα τις «φωτίσει». Κατόπιν τις αποτυπώνει στο σώμα της, επανεγγραφοντας στο δέρμα της τα στίγματα της πορείας της. Ανασυγκροτεί το παρελθόν της, δημιουργώντας μια νέα, δική της αφήγηση μέσα από ένα θραυσματικό μοντάζ που εγγράφεται στο σώμα της.


Η έκθεση «Microworlds» σε επιμέλεια της Αντιγόνης Καψάλη είναι μέρος της CHEAPARTWEEK 2023 | Curious worlds.

CHEAPARTWEEK2023 | Curious worlds
Επιμέλεια: Γιώργος Γεωργακόπουλος
Συντονισμός: Φωτεινή Καπίρη
Με την υποστήριξη της ZOIA.com

www.cheapart.gr
ZOIA.com

Ζωοδόχου Πηγής 66, Εξάρχεια, 10681
Εγκαίνια: Τετάρτη, 13 Δεκεμβρίου, 2023
Διάρκεια: 13 - 23 Δεκεμβρίου, 2023
14:00 – 21:00 καθημερινά και Σαββατοκύριακα