Wie Nennst Du Dich - How Do You Call Your Self
«Αχ! σπούδασα φιλοσοφία
και νομική και γιατρική,
και αλί μου και θεολογία
με κόπο και μ' επιμονή·
και να με δω με τόσα φώτα,
εγώ μωρός, όσο και πρώτα»,
Γκαίτε, Φάουστ
(μτφρ.: Κώστας Χατζόπουλος)
«Δεν ενδιαφερόμαστε για το καλό των άλλων·
μας ενδιαφέρει μόνο η εξουσία.
Δεν μας ενδιαφέρουν ούτε τα πλούτη
ούτε η πολυτέλεια ούτε η μακροβιότητα ούτε η ευτυχία.
Δεν μας ενδιαφέρει πάρα μόνο η εξουσία, η καθαρή εξουσία»
Τζορτζ Όργουελ, 1984
Ο Φάουστ, αιώνιο σύμβολο της τιτανικής βούλησης του ανθρώπου και της ακόρεστης επιθυμίας του να γνωρίσει όλα τα μυστικά και να δώσει απάντηση, σε όλα τα προβλήματα της ζωής, αφηγείται την «τραγωδία της ανθρωπότητας». Ανέκαθεν, η ανθρωπότητα πίστευε ακράδαντα στην μοναδική της αξία, στην ιδέα της διαρκούς προόδου και στην κυριαρχία της. Η ιστορία, μπορεί να είναι μια διαδοχή παραλογισμών, τραγωδιών και εγκλημάτων ωστόσο η πίστη ότι το μέλλον θα είναι καλύτερο ορίζει την πορεία της ανθρωπότητας. Το άτομο μετατράπηκε σε homo oeconomicus και υιοθέτησε την ωφελιμιστική θεωρία για κάθε απόλαυση στον κόσμο με ό,τι κι αν αυτό κοστίζει στη φύση, στους άλλους, και στις πάσης φύσεως ελευθερίες. Η απόσταση από τη φύση του σύγχρονου ανθρώπου, όπως απεικονίζεται και στο έργο του Γκαίτε, οδηγεί σε μια κρίση της ανθρώπινης ουσίας και σε μια αδιέξοδη αναζήτηση για αυτοπραγμάτωση, ενώ παράλληλα αποτελεί και το μείζον ζήτημα που υπονομεύει την ίδια την ατομική και συλλογική ύπαρξη του. Στην εποχή μας, για πρώτη φορά, οι αληθινοί κίνδυνοι του καιρού μας (η κλιματική κρίση, η έκρηξη των κοινωνικών ανισοτήτων, οι επιθέσεις κατά της δημοκρατίας, οι πόλεμοι, η κρίση κόστους ζωής) καλούν την ανθρωπότητα να αντιμετωπίσει τον εαυτό της μέσα από τη παραδοξότητα μιας εγγενούς κριτικής που τοποθετείται γύρω από τις αρνητικές συνέπειες της εξέλιξης του ανθρωποκεντρικού πολιτισμού, της ύστερης φάσης του καπιταλισμού. Σήμερα, που η περατότητα του κόσμου επαληθεύεται και σηματοδοτείται από την αίσθηση της παραίτησης, της κούρασης , της ματαιότητας και της θλίψης η διερεύνηση των εσωτερικών και εξωτερικών συγκρούσεων του ανθρώπου με τον εαυτό του, με το φυσικό και κοινωνικό του περιβάλλον, αποκαλύπτει φαινόμενα ακραίου ανταγωνισμού, ανεξέλεγκτης εκμετάλλευσης και ωμής βίας, έναντι των ανθρώπινων και μη ανθρώπινων «ʼλλων». Σε μια κοινωνία όπου οι απολαύσεις μετριούνται από την αρχή της απόδοσης, την εκμετάλλευση/καταστολή των σωμάτων, την ντροπή και την αδικία καθίσταται αναγκαιότητα η «αλλαγή της ρότας», η αναζήτηση μιας νέας πραγματικότητας.
Καλλιτέχνες: Γιώργος Αλεξανδρίδης, Αύγουστος Βεϊνόγλου, Νίκος Iavazzo, Νίκος Παπαδημητρίου, Έφη Φουρίκη, Μάριος Φούρναρης, Δημήτρης Φραγκάκης, Κώστας Χριστόπουλος.
Επιμέλεια: Νίκη Παπασπύρου-Μάριος Φούρναρης
Η έκθεση παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Back to Athens 11 International Art Meeting | 2024: Crossroads - knowledge and worldly pleasures, a review.
Back to Athens 11 International Art Meeting | 2024
Επιμέλεια: Γιώργος Γεωργακόπουλος, Φωτεινή Καπίρη, Christian Rupp.
Διοργάνωση: APART Art Research and Applications. Tελεί υπό την Αιγίδα του Δήμου Αθηναίων. Υποστήριξη Υπουργείο Πολιτισμού ΥΠΠΟΑ [Οικονομική Υποστήριξη & Αιγίδα 'Η Σιωπή των Σειρήνων'], Υπουργείο Πολιτισμού της Αυστρίας, Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα, Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης, akbild, ZOIA, Τσέχικο Κέντρο Αθήνας στο πλαίσιο του “Έτος του Φραντς Κάφκα”. Συμμετοχή: Athens Intersection, ARTmART. Παραγωγή, συντονισμός: CHEAPART.
Back to Athens 11 International Art Meeting | 2024: Crossroads - knowledge and worldly pleasures
Μέγαρο Ησαΐα
Πατησίων 65 Αθήνα
Εγκαίνια: Τετάρτη, 26 Ιουνίου
Διάρκεια: 26 - 30.06.2024
Ώρες: Τετ. – Παρ. 16:00 - 22:00, Σάβ. – Κυρ. 12:00 – 22:00