Ασπα Στασινοπούλου 1935-2017, Οι καραμπινιέροι
Στην Ασπα θα άρεσε πολύ ο χώρος στον οποίο εκθέτει σήμερα: το γαλάζιο χρώμα της αίθουσας, που παραδόξως θυμίζει τα τελευταία αμιγώς ζωγραφικά έργα της, τα οποία εξέθεσε στην γκαλερί Deendt, στο Αμστερνταμ, τον Φεβρουάριο του 1971, οι φθαρμένοι απεριποίητοι τοίχοι με τα αποτυπώματα των κάδρων, το σπασμένο φωτιστικό οροφής, τα γεωμετρικά μοτίβα της μεγάλης λευκής ξύλινης πόρτας, το εκτυφλωτικό καλοκαιρινό φως που εισέρχεται στον χώρο μέσα από τα σκονισμένα παράθυρα και βέβαια η θέα στην οδό Πατησίων, εκεί όπου ακούραστα φίλμαρε τους διαδηλωτές στις επετείους του Πολυτεχνείου και σε διάφορες πορείες τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης. Θα της άρεσε όμως και ο γενικός τίτλος της έκθεσης («Back to Athens») που φιλοξενεί τις αρχειακές φωτογραφίες της, γιατί και η ίδια έφευγε και επέστρεφε στην Αθήνα στα χρόνια της Χούντας αλλά και αργότερα.
Όταν ήταν μικρή, η Ασπα σκαρφάλωνε στο ψηλότερο σημείο του Παναθηναϊκού Σταδίου και κοιτούσε ξαπλωμένη το απέραντο γαλάζιο του Αττικού ουρανού. Το μόνο χρώμα που γνώριζε τόσο καλά, όπως η ίδια είχε δηλώσει, τυχαίνει σήμερα να υποδέχεται ορισμένες σκηνοθετημένες φωτογραφίες που δημιουργήθηκαν στο ατελιέ της1 στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Κάποιες απ’ αυτές, με πρωταγωνιστή τον οπλισμένο Παναγιώτη, ο οποίος ποζάρει γυμνός και ντυμένος, ενίοτε μαζί με μία γυμνή γυναίκα που δεν βλέπουμε το πρόσωπό της2, μεγεθύνθηκαν και επιζωγραφίστηκαν, ενώ μία από τις δύο φωτογραφίες του ξαπλωμένου άνδρα τυπώθηκε πάνω σε ένα τραπέζι με την τεχνική εμουλσιόν. Μολονότι λειτούργησαν ως προπαρασκευαστικό υλικό για έργα που θα εκθέσει τις δεκαετίες του 1980 και ’90, οι φωτογραφίες αυτές διατηρούν την αυτοτέλειά τους, έχοντας από μόνες τους μια εκφραστική δύναμη. Ο τίτλος της σημερινής παρουσίασης, «Οι καραμπινιέροι», αναφέρεται στην ταινία του Jean-Luc Godard, την οποία η καλλιτέχνις είχε μελετήσει και ήταν μία από τις βασικές αναφορές της. Τις φωτογραφίες συνοδεύει ο κατάλογος της έκθεσης «Art in Revolution: Soviet Art and Design since 1917», την οποία η ʼσπα είχε την ευκαιρία να δει στη Hayward Gallery του Λονδίνου το 1971. Η συγκεκριμένη έκθεση πρέπει να την επηρέασε βαθύτατα και, σε συνδυασμό με άλλες αναγνώσεις, όπως τα κείμενα του John Berger, συνέβαλε στο να κάνει μια πολιτική στροφή στο έργο της. Κάπου εκεί πήρε την απόφαση να εγκαταλείψει τη ζωγραφική και να αναζητήσει με άλλα μέσα, όπως η φωτογραφία και το φιλμ, την επανάσταση στην καθημερινή ζωή.
Η Ασπασία Στασινοπούλου γεννήθηκε το 1935 στην Αθήνα και έφυγε από τη ζωή το καλοκαίρι του 2017.
Επιμέλεια: Χριστόφορος Μαρίνος
1. Τις τράβηξε η συνεργάτιδά της, Μαρία Δάρα (1946-2000).
2. Πρόκειται μάλλον για την ίδια την καλλιτέχνιδα.
Η έκθεση παρουσιάζεται στο πλαίσιο του Back to Athens 11 International Art Meeting | 2024: Crossroads - knowledge and worldly pleasures, a review.
Back to Athens 11 International Art Meeting | 2024
Επιμέλεια: Γιώργος Γεωργακόπουλος, Φωτεινή Καπίρη, Christian Rupp.
Διοργάνωση: APART Art Research and Applications. Tελεί υπό την Αιγίδα του Δήμου Αθηναίων. Υποστήριξη Υπουργείο Πολιτισμού ΥΠΠΟΑ [Οικονομική Υποστήριξη & Αιγίδα 'Η Σιωπή των Σειρήνων'], Υπουργείο Πολιτισμού της Αυστρίας, Αυστριακή Πρεσβεία στην Αθήνα, Ακαδημία Καλών Τεχνών της Βιέννης, akbild, ZOIA, Τσέχικο Κέντρο Αθήνας στο πλαίσιο του “Έτος του Φραντς Κάφκα”. Συμμετοχή: Athens Intersection, ARTmART. Παραγωγή, συντονισμός: CHEAPART.
Back to Athens 11 International Art Meeting | 2024: Crossroads - knowledge and worldly pleasures
Μέγαρο Ησαΐα
Πατησίων 65 Αθήνα
Εγκαίνια: Τετάρτη, 26 Ιουνίου
Διάρκεια: 26 - 30.06.2024
Ώρες: Τετ. – Παρ. 16:00 - 22:00, Σάβ. – Κυρ. 12:00 – 22:00